Pia?a cursurilor de limbi str?ine ?i investi?iile str?ine n Romnia

De la o pia?? aproape inexistent? la nceputul anilor 90, nv??area limbilor str?ine s-a dezvoltat odat? cu businessurile care au avut nevoie de angaja?i preg?ti?i. n plus, din 2001, ?i legisla?ia a ajutat n acest sens. ?i totu?i, care este cel mai bun mod n care se poate nv??a o limb? str?in??

Studiul limbilor str?ine a nceput s? se dezvolte n Romnia postdecembrist? odat? cu investi?iile str?ine. De exemplu, cele mai vechi centre de limbi str?ine autohtone (Fides, Lexis) au fost nfiin?ate n 1993. Anii 90 sunt decada cnd a demarat privatizarea ntreprinderilor de stat, cu posibilitatea de a fi cump?rate de investitori str?ini, ns?, n lipsa unui cadru legislativ propice investi?iilor str?ine, lucrul acesta s-a realizat ezitant. Drept consecin??, perioada respectiv? nu a fost foarte fertil? pentru cursurile de limbi str?ine. Pia?a cursurilor in-company era ca ?i inexistent? atunci, explic? Ilinca Stroe, Senior Trainer & Content Writer, International House Bucharest.

Situa?ia s-a schimbat sensibil dup? ce s-a adoptat Legea 332/2001, care cuprindea un num?r de stimulente pentru investitorii str?ini. Astfel, ntre 2003 ?i 2006, investi?iile str?ine au crescut continuu ?i, odat? cu ele, cursurile de limbi str?ine pentru companii au luat avnt. Noi, International House Bucharest, am luat fiin?? tot atunci, pe valul pozitiv al p?trunderii pe pia?a romneasc? a unor multina?ionale puternice precum Coca-Cola, DHL sau JTI, spune Ilinca Stroe.

De la englez? la suedez? sau bulgar?

Astfel, dac? la nceput engleza a fost cea mai c?utat?, fiindc? este, se ?tie, limba businessului interna?ional, n timp a ap?rut cerere pentru limbi din ce n ce mai exotice. Asta nu nseamn? c? engleza nu mai este n top. Engleza a r?mas limba de lucru a multor companii cu capital str?in ?i, mai mult, n jargonul de companie, fie c? e vorba de banking, retail sau n special IT, abund? termenii engleze?ti. Exist? o presupunere automat? c? oricine ?i toat? lumea ?tie ceva englez?, iar angajatorii se a?teapt? ca aspiran?ii la joburi s? ?tie englez?. Diferen?a la angajare, ns?, o face nu faptul c? ?tii engleza, ci ct de bine o ?tii, n acest sens certificatele de competen?? lingvistic? (IELTS, Cambridge, TOEFL) fiind un avantaj clar pentru candida?i, mai spune Ilinca Stroe.

Cu engleza by default, a doua limb? str?in? cap?t? o importan?? sporit?, iar cererea cea mai mare este pentru german? ?i francez?. Din nou, trebuie urm?rit paralelismul dintre nv??area limbilor str?ine ?i investi?iile str?ine din Romnia. n top 10 al acestora din urm?, locul 1 l ocup? de ceva timp Olanda, urmat? de Germania, Austria ?i Fran?a. Astfel, engleza r?mne limba-umbrel? pentru companiile cu capital str?in, dar existen?a celor cu capital austriac, german sau francez stimuleaz? cererea de cursuri de limb? german? ?i francez?.

De asemenea, pe pia?a muncii din Romnia sunt cerute ?i limbile nordice (neerlandeza, daneza, suedeza, norvegiana) sau cele regionale (srba, croata, bulgara), care par s? aduc? un plus la salariu de 10-20%. Ilinca Stroe spune ns? c?, pentru a vedea ce limbi str?ine au sau vor avea c?utare, trebuie urm?rit ce ??ri ocup? pozi?iile 5-10 n topul investitorilor str?ini n Romnia.

De la o pia?? aproape inexistent? la nceputul anilor 90, nv??area limbilor str?ine s-a dezvoltat odat? cu businessurile care au avut nevoie de angaja?i preg?ti?i. n plus, din 2001, ?i legisla?ia a ajutat n acest sens. ?i totu?i, care este cel mai bun mod n care se poate nv??a o limb? str?in??

 

n ct timp se poate nv??a o limb? str?in??

O limb? str?in? se nva?? urm?rind nivelurile CEFR (Cadrul European Comun de Referin?? pentru Limbi): pentru a ajunge, din utilizator de baz? (A1/2), utilizator independent (B1/2) ?i utilizator competent (C1/2) e nevoie de ani 2 sau 3. Depinde de frecven?a lec?iilor, de durata lor, de calitatea pred?rii ?i a materialelor de predare, de efortul depus ?i, desigur, de gradul de motiva?ie. La International House consider?m c? un nivel de competen?? CEFR se poate parcurge, de o manier? care s? rezulte n nv??are solid?, n 120 de ore, explic? Ilinca Stroe. n ce prive?te recentele metode rapide gen nv??a?i germana n dou? s?pt?mni, acestea sunt considerate o escrocherie.

Romnii nva?? u?or limbi str?ine?

Afirma?ia cu pricina este poate singurul stereotip pozitiv al str?inilor despre romni, astfel nct ar trebui cu orice pre? perpetuat?. L?snd gluma la o parte, nu cred c? noi, romnii, nv???m limbi str?ine mai u?or dect alte na?ii, ns? cred cu t?rie c?, fa?? de al?ii, avem dou? avantaje de fond n nv??area limbilor str?ine. Primul este c?, nedublarea filmelor, a cinematografelor ?i a posturilor noastre TV ne faciliteaz? accesul la limbi str?ine a?a cum sunt ele vorbite de nativi. Este, de pild?, evident ?i incontestabil c? engleza din cntece ?i filme a contribuit enorm la cre?terea num?rului de romni cunosc?tori de englez?.

Al doilea avantaj e c?, o spun doi istorici de seam? (Lucian Boia ?i Neagu Djuvara), a fi romn nseamn? implicit a fi multicultural. Suntem la confluen?a a trei spa?ii (eurasiatic, occidental ?i al Orientului Apropiat), ntr-un loc de o fantastic? diversitate cultural?. Aceasta din urm? se reflect? n limba romn?: 75% din vocabularul nostru e de origine latin? (50% comun cu al limbii italiene), 15% e de origine slav?, 3% provine din german? ?i procente mai mici din greac?, maghiar? ?i turc?. Ei bine, cineva obi?nuit cu sensurile ?i sonorit??ile attor cuvinte de origini str?ine va fi poate mai deschis, mai bine pozi?ionat s? nve?e alt? limb? dect a sa. Dar dac? se apuc? s? o nve?e sau ct de u?or/repede o nva?? propriu-zis, asta depinde de ct efort depune.

Cum s-a trecut n ?colile din Romnia de la francez? la rus? ?i apoi la englez??

Am v?zut cum n nv??area limbilor str?ine economicul ?i legislativul joac? un rol important. Ei bine, politicul la fel. nainte de comunism, franceza era ca engleza azi: un fel de limb? co-matern?, cel pu?in n rndul romnilor educa?i. Trecerea la rus? s-a f?cut n anii 50 printr-o decizie politic? ?i cred c? n-a prins niciodat? cu adev?rat, fiindc? genera?iile care au f?cut rus? la ?coal? nu ?tiu ast?zi limba. Ce-a lipsit? Cred c? motiva?ia intrinsec?, esen?ial? n nv??area oric?rei limbi str?ine. O decizie politic? ce impune nv??area unei limbi sau a alteia nu va determina nv??area efectiv?, ct? vreme elevul nu e convins c? i-ar folosi la ceva. Azi, cu abunden?a de informa?ii, filme ?i muzici n englez?, evident c? lumea are motiva?ia intrinsec? de a nv??a engleza.

Ct de mult conteaz? profesorii cnd nve?i o limb? str?in??

ngrozitor de mult! Efectiv. Nu doar pentru copii ?i tineri, ci ?i pentru adul?i, profesorul este ancora de nv??are. Ca s? calchiez o expresie englezeasc?, profesorul poate face sau desface procesul de nv??are al cuiva. De ce? Fiindc? insufl? motiva?ie; alimenteaz? acea motiva?ie intrinsec? a cursantului, f?r? de care nv??area nu prea are loc. Rolul profesorului este crucial. F?r? dubiu.

 

Sursa: Revista Cariere