Cum ajută artele în predarea limbilor străine?
De la desen şi pictură la origami şi machetare, încorporarea artelor plastice în orele de limbi străine face procesul de învăţare mai distractiv și mai plăcut, ceea ce le sporeşte copiilor atenţia şi le stârneşte interesul pentru limbi străine pe termen lung.
Obiectivul unui trainer este să ofere o experienţă eficientă de învăţare, complet adaptată la nevoile copiilor. Experienţa de învăţare este cu atât mai eficientă, cu cât este una plăcută şi motivantă. De aceea, cursurile interactive, distractive şi inspirate din pasiunile şi domeniile de interes ale copiilor, le vor dezvolta abilităţile de comunicare, iar ei vor învăţa cuvinte şi structuri noi într-un timp mai scurt.
Desigur, nu artele în sine sunt scopul principal al activităţii. Predarea limbilor prin intermediul lor are ca obiectiv, printre altele, creşterea capacităţii de comunicare orală, sporirea fluenţei în exprimare, îmbunătățirea înțelegerii limbii vorbite, îmbogățirea vocabularului și exprimarea adecvată în diverse circumstanțe.
Folosirea artelor facilitează structurarea lecţiei în așa fel încât să asigure un echilibru între aspectele teoretice – precum gramatica – și cele practice – precum comunicarea – ale limbii.
Învăţarea instrucţiunilor tehnice
Fiind o activitate care le face plăcere, copiii vor fi mai receptivi la instrucţiuni în privința sa, deschizând oportunităţi de a preda cuvinte şi structuri noi din diverse câmpuri lexicale, de exemplu, câmpul lexical al materialelor de bricolaj, predând instrucţiunile în limba străină alături de un exemplu practic al aplicării lor.
Copiii pot învăța astfel cuvinte precum “taie”, “lipește”, “impaturește”, “ține”, “apasă”, precum și prepoziții precum “ia foarfeca de pe masă”, “scoate pensula din cană”, “pune vopseaua pe pânză” și așa mai departe.
Învățarea denumirilor materialelor şi instrumentelor
Pictând, copilul învață să distingă culori, să contureze forme, să estimeze distanțe, ceea ce îi sporește acuitatea analitică a percepțiilor vizuale și orizontul asociativ, ajutându-l să recunoască și coreleze o cantitate mai mare de detalii ale obiectelor și să o comunice prin cuvinte mai multe și mai specifice.
Asemenea cuvinte includ denumirile culorilor, formelor, materialelor, instrumentelor, unităților de măsură, procedurilor de lucru, et cetera.
Atragerea atenției copilului asupra detaliilor din ce în ce mai intricate îi crește interesul spontan în lumea simțurilor, deschizându-i calea către a-și investiga apoi pe cont propriu mai amănunțit propria realitate, iar apoi a o comunica mai acurat de asemenea.
Învățarea întrebărilor
Un alt ajutor în stăpânirea limbilor vine sub forma instrucțiunii de a cere în noua limbă instrumentele și materialele de care au nevoie. De exemplu, când spun “dă-mi foarfeca, te rog”, răspunsul poate fi “pe care foarfecă o dorești? Pe cea roșie sau pe cea galbenă?” pentru a favoriza învățarea culorilor.
Copii doresc adesea ajutor, iar aceasta este o altă ocazie de a-i învăța să ceară ajutor politicos în noua limbă, e.g. “mă poți ajuta, te rog?”.
Copiii mai avansați pot fi încurajați să își pună întrebări, de exemplu, despre propriile alegeri în pictură.
Învățând să reflecte la propriile emoții, să își recunoască propriile gusturi, copilul începe să își formeze din ce în ce mai conștient și intenționat propria personalitate.
Părinții și învățătorii pot stimula această auto-reflecție punând întrebări precum: “de ce ai ales acele forme sau culori? Ce înseamnă această imagine pentru tine? Ce te-a inspirat să o faci așa? Îți amintește de ceva anume?” și așa mai departe.
Învățarea câmpului lexical al diverselor tematici
Arta furnizează subiecte nesfârșite de explorat și de discutat.
Sărbătorile cer confecționarea decorațiunilor și pictarea scenelor, de la globurile și ghirlandele de Crăciun la ouăle pictate și iepurașii sculptaţi de Paști. Aceasta îi oferă copilului oportunitatea de a învăța denumirile și semnificația ornamentelor și tradițiilor de sărbători.
Această metodă poate fi adaptată pentru a învăța convențiile și vocabularul oricărei tematici. De exemplu, dându-i de făcut floricele de diferite forme și culori, acesta poate învăța denumirile florilor.
Conversație prin scenete de actorie
Produsul creativ al copiilor poate fi folosit ca recuzite în scene de teatru improvizate. Obiecte prelucrate precum păpuși, măști sau animăluțe pot fi folosite pentru un joc de roluri.
Încorporarea actoriei în predarea limbilor ajută nu doar la înțelegerea de sine, ci de asemenea la înțelegerea altora – dezvoltarea empatiei – și cooperarea cu aceștia – îmbunătățirea coordonării sociale -.
Prin actorie ușoară, copiii învață nu doar redarea mecanică a cuvintelor, ci reținerea lor pe termen mai lung și infuzarea lor cu tonurile emoționale potrivite contextului.
De exemplu, copiii își pot face păpușile să vorbească unele cu altele, își pot “hrăni’ animăluțele, sau pot interpreta un domnitor istoric sau un compozitor faimos. Pot servi ceai la o mică conversație de “înaltă societate”, sau se pot preface a fi eroii lor favoriți într-o misiune specială.
Reținerea vocabularului prin cântece
Nu doar artele plastice, ci de asemenea muzica poate servi ca mediu îmbogățit pentru a învăța o limbă nouă. Cântecele sunt adesea unul dintre primii catalizatori ai învățării limbilor, iar cântarea unei melodii în noua limbă, fie individual fie într-un cor, poate ajuta la a menține atenția asupra cuvintelor cântecului pe o perioadă extinsă.
Ascultarea activă și atentă a cântecelor, făcută posibilă de interesul natural, spontan al copiilor în conținutul vesel și ritmicitatea acestora, sporește comprehensiunea limbii și reținerea cuvintelor pe termen lung.
În fond, nu ni s-a întâmplat să fredonăm o melodie în gând sau chiar cu glas tare pe măsură ce ne ocupăm de treburile zilnice, iar astfel făcând, să reținem câteva cuvinte, chiar dacă melodia era într-o limba străină?
În concluzie
Folosirea artelor pentru a preda limbi dezvoltă nu numai vocabularul, ci și alte aptitudini esențiale pentru copiii mici, precum empatia, cooperarea, creativitatea, inteligența, imaginația, acuitatea senzorială, conștiența de sine și exprimarea de sine.
Astfel, încorporarea lor în lecțiile de limbi aduce beneficii multiple dezvoltării copiilor, nu numai în învățarea limbilor, ci și în îmbogățirea vieții pe care acestea au fost create să o comunice.
Sursă foto: Pexels.com.